Reparatie stuurbekrachtiging

Elektrische stuurbekrachtiging

De conventionele stuurbekrachtiging is hydraulisch; de motor drijft een pomp aan en de hydraulische druk wordt gebruikt voor de bekrachtiging van de stuurinrichting zodat het stuurwiel met een geringe kracht gedraaid kan worden.

Op veel compacte auto’s, zoals de Fiat 500, Panda, Punto, Alfa Romeo Mito en Lancia Ypsilon, wordt tegenwoordig elektrische stuurbekrachtiging toegepast; vooral omdat dit systeem minder ruimte nodig heeft en geen invloed heeft op het stationaire toerental.

Bij dit systeem, ook wel EPS genoemd werkt met een elektromotor, gemonteerd op de stuurkolom, die gedoseerd kracht overbrengt op de stuurstang. De mate van kracht wordt bepaald door een koppel sensor. Die sensor geeft zijn informatie door aan een regeleenheid, die vervolgens bepaalt hoeveel de elektromotor mee moet helpen draaien.

 

Koppelsensor

De torsiesensor, ook wel stuurhoeksensor of torsiesensor genoemd,  is een essentieel onderdeel van het EPS (staat voor Electronic Power Steering). Deze sensor meet de kracht die op het stuurwiel wordt uitgeoefend. Als deze informatie niet correct wordt gemeten zal de stuurbekrachtiging niet correct werken. Het systeem zal dan een foutmelding geven.

Als er storing is aan de elektrische stuurbekrachtiging dan krijgt u hiervan een melding op het instrumentenpaneel. Wij kunnen het systeem uitlezen om te zien welke foutcode in het storingsgeheugen is opgeslagen. Een van de mogelijkheden is dat de koppelsensor defect is en vernieuwd moet worden. De fabrikant levert echter alleen complete stuurhuizen of ruilstuurhuizen zodat dit een kostbare reparatie kan zijn. Wij kunnen in een aantal gevallen een losse sensor in de stuurkolom vernieuwen zodat wij op deze wijze de reparatiekosten kunnen drukken.

Het vernieuwen van de koppelsensor van de stuurbekrachtiging van een Fiat Panda van 2004-2012 kost dan € 295.- inclusief BTW.