Wat is E10 benzine ?

Waarom E10 benzine ?
E10 benzine is geïntroduceerd in 2011 en was in die tijd nog niet leverbaar in Nederland maar wel in het buitenland, bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland.
E10 is Euro 95 met een toevoeging van 10% biobrandstof in de vorm van (bio)ethanol. De Euro 95 die wij in Nederland de laatste jaren hebben getankt was eigenlijk al E5, deze aanduiding houdt in dat deze brandstof maximaal 5% ethanol bevat.
Biobrandstof is gemaakt van plantenresten, de gedachte achter het toevoegen van bio brandstof is dat de planten tijdens de groei CO2 hebben opgenomen en bij de verbranding weer CO2 afgeven waardoor de totale CO2 uitstoot bij het rijden op E10 dus lager uitkomt dan Euro 95. Dit helpt dus de klimaatdoelen te bereiken.

Wat zijn de eigenschappen
Het toevoegen van bio brandstof heeft echter ook nadelen. De calorische waarde van ethanol is lager dan Euro 95 waardoor het verbruik zal stijgen. Voor oudere auto’s kleven er nog meer nadelen aan. De biobrandstof schraler dan Euro 95 waardoor de smerende eigenschappen slechter zijn. Denk hierbij aan brandstofpompen en injectoren.
Ethanol is sterk hygroscopisch dus in de tank zal een mengsel met water ontstaan doordat water aan de lucht in de tank onttrokken wordt., dus is corrosief. Dit zal dus vooral optreden bij stilstand, denk aan oldtimers en kan schadelijk zijn voor de aluminium, stalen of verzinkte tank, leidingen en verdere componenten in het brandstofsysteem.
Ethanol is een sterk, agressief oplosmiddel en kan problemen met rubberen slangen, o-ringen, afdichtingen en pakkingen veroorzaken. Bovendien vormt Ethanol als het zich mengt met water gum in het brandstof-systeem. Dit proces gaat sneller dan bij brandstof zonder Ethanol. Deze gumlaag kan dan terecht komen in componenten, zoals filters, carburateurs, injectoren, gaskleppen en kan daar ook een vernislaag achter laten.
Een (klein) deel van ons wagenpark is door deze nadelige eigenschappen van ethanol niet geschikt om op E10 benzine te rijden. Het betreft dan de oudere auto’s.

Welke auto’s zijn geschikt voor E10 ?
Ruim 90% van ons wagenpark is geschikt voor E10.
Auto’s tot en met Euro norm Euro 2 zijn niet geschikt.
Voor bepalen van de euro klasse van uw auto kunt u uw kenteken raadplegen bij de RDW
Na het ingeven van uw kenteken ziet u een pagina met gegevens van uw auto. Onder tabblad motor en milieu kunt u klikken op “uitstoot”. Op deze pagina kunt u zien wat de euro classificering van uw auto is.

Van Euro 3 en hoger is een lijst opgesteld door Fiat Chrysler Automobiles van auto’s die niet geschikt zijn voor E10 Fiat E10 is geschikt voor alle modellen vanaf 2000 met Euro 3 of hoger behalve :

  • Fiat Barchetta 1.8 16v
  • Fiat Bravo/Brava (182) 1.6 16v, 1.8 16V en 2.0 16V
  • Fiat Doblo 1.6 16v
  • Fiat Marea 1.6 16v, 1.8 16V en 2.0 16v
  • Fiat Palio 1.6 16v
  • Fiat Punto (188) 1.8 16v
  • Fiat Stilo 1.6 16v, 1.8 16v en 2.4 20v
  • Fiat Multipla 1.6 16v

Alfa Romeo E10 is geschikt voor alle modellen met Euro 3 of hoger behalve:

  • Alfa Romeo 147 1.6, 1.8, 2.0 TS, 3.2 GTA
  • Alfa Romeo GT 1.8, 2.0 JTS en 3.2
  • Alfa Romeo 156 1.6, 1.8, 2.0 TS, 2.0 JTS, 2.5, 3.2 GTA
  • Alfa Romeo 166 2.0TS,  2.5, 3.0, 3.2
  • Alfa Romeo 916 GTV Spider 1.8, 2.0TS, 2.0 JTS, 3.0 3.2
  • Alfa Romeo 159 1.9, 2.2 JTS
  • Alfa Romeo Bera en Spider 2.2 JTS

Lancia: E10 is geschikt voor alle modellen vanaf 2000 met Euro 3 of hoger behalve :

  • Lancia Lybra 1.6 16v, 1.8 16v en 2.0 20v
  • Lancia Thesis 2.0 Turbo 20v, 2.4 20v, 3.0 v6 24v en 3.2 v6 24v

Wat zijn de alternatieven ?

Voor auto’s die niet op E10 kunnen rijden is er bij de pomp veelal een E5 alternatief voorhanden, veelal ook met een hoger octaan getal.

Wilt u ethanolvrij tanken dan zijn er de volgende mogelijkheden:

  • Shell V-power, ethanol vrij, octaangetal 98 of hoger
  • BP Ultimate ethanolvrij octaangetal 98
  • Competition S 102 ethanolvrij, octaangetal 102